AUKSJONSREGLEMENT FOR OSLO FRIMERKE- OG MYNTAUKSJONER AS
1. Auksjonen er offentlig og frivillig. Hvis ikke annet er opplyst vil det være flere innleverere til auksjonen.
2. Alle avgitte bud er bindende og kan ikke senere annulleres. Budgiveren skal være fylt 18 år, ellers må foreldre/verge opptre for den mindreårige og blir også ansvarlig for at vilkårene overholdes.
3. Alle forhåndsbud må være kommet auksjonæren i hende før kunngjort budfrist for å bli behandlet. Bud fra ukjente kunder bør være vedlagt referanser, da de ellers kan bli avvist.
4. Auksjonsoppdrag behandles omsorgsfullt. Dog er ikke auksjonæren ans- varlig for mulige feil og misforståelser i kjøpsoppdraget.
5. Ved bud for andres regning er budgiveren ansvarlig for at kjøpsvilkårene oppfylles.
6. Ausjonæren kan nekte personer å delta i auksjonen. Videre kan han avvise bud. Auksjonæren kan også trekke tilbake, omgruppere eller dele objekter. Han kan ved uenighet under auksjonen utlyse ny budgivning, eller bestemme hvem av budgiverne skal få tilslaget (jrf auksjonslovens paragraf 11).
7. Alle bud avgis i norske kroner. Et objekt betraktes som solgt til den som byr høyest. Ved flere like, skriftlige bud, gjelder det av auksjonæren først registrerte. Skriftlige bud reduseres ned til et budtrinn over det høyeste som allerede foreligger. Eksempel: Utrop kr 500,-, og de tre skriftlige bud: kr 600,-, kr 700,- og kr 1200,-. Budgivninggen vil da starte på kr 750,-, og dette vil bli tilslag hvis ikke noen fra salen byr.
8. I tillegg til salgssummen kommer 20 % salær + omkostninger ved pakking, spedisjon, forsikring, porto etc.
9. Enhver sending av auksjonsobjekter skjer på kjøpers risiko, med auksjonæren besørger objektene transportforsikret.
10. Bud som legges inn i aller siste sekund, kan ikke garanteres tilslag, selv om man får melding om dette, da selv internett bruker noe tid å reagere. Den kjøper som har fått objektet på sin faktura har fått tilslaget.
11. Oppgjør skjer kontant, vanligvis mot forhåndsfaktura eller postoppkrav. Full betaling skal være skjedd senest 10 dager etter fakturadato. I motsatt fall kan objektene uten ytterligere meddelelse selges på kjøpers bekostning. Den opprinnelige kjøper holdes i så fall ansvarlig for tapt provisjon og redusert salgspris samt omkostninger i forbindelse med eventuell innkasso samt renter. Overskrides betalingsfristen, forbeholder vi oss retten til å avvise bud til senere ausjoner, eller vi sender eventuelle fremtidige auksjonskjøp som postoppkrav.
12. Auksjonæren vil utvise aktsomhet ved alle beskrivelser av objekter. Hvert objekt ansees for ekte og autentisk hvis det ikke er gitt uttrykk for noe annet.
13. Eventuelle reklamasjoner må gjøres skriftlig og senest innen 10 dager etter at objektene er sendt/levert fra oss.
14. Synlige defekter på objekter som er illustrert i katalogen, kan ikke legges til grunn for reklamasjoner. Objekter som inneholder mer enn 3 merker/mynter/postkort kan ikke reklameres på grunn av mindre defekter. Samlinger, massevare, kilovare etc selges uten noen form for garanti. Kjøper må godta differenser på inntil 20% på angitt mengde, katalogverdi etc. Objekter kan ikke reklameres på grunn av annen beskrivelse enn den som er trykket i katalogen.
15. Objektene selges som besiktiget. Kjøperen plikter å sjekke at kvaliteten er som beskrevet eller å konsultere den spesialist han ønsker å bruke innen reklamasjonsfristen på 10 dager. En kvalitetsvurdering vil alltid være subjektiv og vi vil forvente at uenighet i kvalitetssyn blir tatt opp umiddelbart.
16. Ønsker kjøper å få ett eller flere objekter prøvet hos ekspert, er dette selvsagt i orden. Utvidet reklamasjonsfrist skal imidlertid være avtalt med auksjonæren før auksjonen finner sted. Objekter med attest kan bare reklameres hvis to anerkjente eksperter skriftlig gir uttrykk for en annen mening enn den opprinnelige attestutsteder.
17. Reklamasjoner kan ikke godtas om objektet forandres ved noen form for behandling uten at det på forhånd er gitt skriftlig tillatelse til slik behandling av auksjonæren.
18. Etter 2 måneder regnet fra auksjonsdagen kan det ikke reises krav av noen art mot auksjonæren eller innleverer i forbindelse med solgte objekter.
19. REGLEMENTET ER INNTATT I VÅRE KATALOGER, OG VED AVGIVELSE AV BUD -SKRIFTLIG ELLER I SALEN - ANSEES BUDGIVEREN Å HA GJORT SEG KJENT MED, OG AKSEPTERT REGLEMENTET.
CONDITIONS OF SALE
1. The auction is public and voluntary, and unless otherwise stated the lots are offered on behalf of various owners.
2. All bids are binding and cannot be withdrawn. The bidder must be at least 18 years of age. If not, bids must be signed by parents or ward who will then be responsible for complying with these terms.
3. All advance bids (only written bids are accepted) must be received by the auctioneers prior to the date given for advance bids by the auctioneers. Bid from new customers should be accompanied by references. They may otherwise be rejected especially if the bids are substantial.
4. Postal bids will be treated conscientiously. The auctioneers are however not responsible for possible faults or omissions in executing bidding instructions.
5. When an agent bids on behalf of a client the agent shall be personally liable for complying with these terms.
6. The auctioneers reserve the right to refuse anyone admission to or participation in the auction. Bids may also be rejected. The auctioneers may also withdraw, re-group or split any lot. If any dispute arises the auctioneers shall determine the issue and may put up the lot once more and resell it.
7. Bids shall be given in Norwegian currency. The highest bid for each lot shall succeed. In the case of two or more equal bids, the first bid registered by the auctioneers shall take precedence. Advance bids will be reduced to maximum 10 % above the next highest bid. Example: Estimate 500,- and three advance bids : 600,-, 700,- and 1200,-. Bidding will then start at 750,- and the hammer will fall if no further bidding from the floor.
8. In addition to the purchase price the auctioneers will charge a commis- sion of 20%. (There is no V.A.T. on stamps in Norway). The auctioneers will also charge for packing and postage for all lots to be forwarded to successful bidders.
9. All lots not fetched by the purchaser are dispatched (normally by registered mail) at the purchaser’s risk.
10. Bids entered at the very last second cannot be guaranteed to be accept- ed, even if you are notified of this, as even the internet takes some time ti react. The buyer who has received the object on their invoice has received the approval.
11. Lots must be paid in full before delivery, normally against a pro forma invoice. On account of our duties to the Vendors please note the following: Lots should be paid for within 10 days, or in the case of an overseas pur- chaser a reasonable period of time from the date of the invoice. Accounts which are not cleared within this period will be liable to interest at the rate of 2% pr month or part thereof. In case payment in full has not been made within 30 days from the date of the invoice or if the purchaser do not want to or is not able to pay, the lots may without further notice be sold at the purchasers expense. In this case the original purchaser will be held responsible for loss of commission and reduced sales price as well as for legal fees and charges.
12. The auctioneers will exercise the greatest possible care when de- scribing the lots. Each lot shall be taken as genuine and authentic unless otherwise indicated.
13. Notice of any claim must be given in writing to the auctioneers within 10 days from the dispatch of the lot and is only valid if the lot is paid in full within 30 days from the date of the invoice.
14. Visible defects on lots illustrated in the auction catalogue may not be used as the basis for claims. The auctioneers reserve the right to reject claims based on minor defects concerning lots containing more than three stamps. Collections, accumulations, wholesale lots , kiloware etc are sold without any guarantee. The purchaser must accept differences of 20% in stated value or content. Claims can only be based on the description in the auction catalogue.
15. The purchaser may if he so wishes have the lot or lots experticed. Extension of the claim period must however be arranged with the auctioneers prior to the auction. Lots furnished with certificate may only be rejected if two approved experts have given an opinion differing from that which is stated in the certificate.
16. No lot may be rejected if it has been treated by any process whatever subsequent to the sale unless authorisation in writing from the auctionees has been obtained in advance.
17. All claims against the auctioneers with respect to lots purchased must be raised within 2 months from the date of the auction.
18. The courts and authorities of the town of Oslo shall resolve all disputes that may arise from the auction or the standard terms of sale.
19. THESE STANDARD TERMS ARE PUBLISHED IN OUR CATALOGUES AND THE PLACING OF BIDS IS TAKEN TO INDICATE THAT THE BIDDER IS AQUAINTED WITH AND ACCEPTS THESE TERMS.